O autorze
Indeksowane metadane
PROJEKT: POWAŻNE STUDIO

Słabe obrazy

Marek Krajewski

Abstrakt


Autor próbuje odpowiedzieć na dwa podstawowe pytania. Po pierwsze, zastanawia się nad tym, czym są słabe obrazy i jaka jest ich relacja wobec przedstawień silnych, mocnych, sprawczych. Odpowiedź na to pytanie umożliwia przyjrzenie się konstrukcji współczesnego pola wizualnego oraz temu, jak wytwarzana jest zdolność do działania pewnych wizerunków czy ich skuteczność jako środków pobudzania jednostek do działania. Po drugie, pyta, czym są obrazy słabych oraz czy mogą one – i w jakich warunkach – stać się obrazami mocnymi, sprawczymi? Odpowiedź na drugie pytanie służy do pokazania, że dominacja określonych kategorii społecznych opiera się na kontroli nad warunkami dystrybucji obrazów i jest władzą, której bardzo trudno się przeciwstawić. Pesymistyczny charakter wniosków w tekście jest jednak pozorny o tyle, że autor stara się także pokazać, że słabi mają moc sprawczą, ale tylko wówczas, gdy nie próbują wytwarzać obrazów, które mają być mocne i potężne.

 


Słowa kluczowe


wizualność; socjologia; słabe obrazy; dominacja; kultura wizualna; Cecilia Gimenez

Pełny tekst: CZYTAJ (PL) PDF (PL)